Vážení zákazníci, přijaté objednávky v termínu od 12.7.2024 do 21.7.2024 budeme expedovat 22.7.2024 z důvodu celofiremní dovolené. Děkujeme za pochopení.

Padání vlasů: Víte proč k němu dochází, kdy je v normě a kdy jej řešit?

Průběžné vypadávání vlasů je zcela běžnou a přirozenou záležitostí. V průběhu jediného dne nám vypadne zhruba 50 až 100 vlasů a po mytí jich ztratíme až 300. A i když nám může počet 300 vlasů za jediný den připadat až děsivý, není třeba se znepokojovat. Na hlavě totiž máme přibližně 100 000 vlasů a jejich vypadávání je klasickým koloběhem. I vlasy totiž stárnou, slábnou a pomyslně umírají - vypadávají, aby mohly být opět nahrazeny novými vlasy. Statistiky dokonce uvádí, že během 4 až 6 let se na naší hlavě vymění úplně všechny vlasy, tedy ty staré, zesláblé vypadnou a na místo nich nám narostou nové vlasy. Přesto však existují situace a období, kdy máme pocit, že vlasy ztrácíme ve velkém, což nás mnohdy dovede značně vyděsit. Podívejme se proto, jak to ve skutečnosti s vlasy je, proč padají a kdy je důvod se začít znepokojovat i jak vlasům pomoci.

Vlasy nám skutečně padají každý den. Většinou si toho ale nevšimneme nebo máme pocit, že jde o pár vlásků a neřešíme to. Pozornost vlasům a vypadávání začneme věnovat až ve chvílích, kdy je nacházíme ve větší míře na hřebenu nebo kartáči, ráno na posteli, v umyvadle nebo když si prohrábneme vlasy a doslova nám zůstávají v ruce. 

I větší míra vypadávání vlasů ještě ale není důvod k panice. „Vlasy většinou ve větším ztrácíme především na jaře a na konci zimy. To je dáno přímo ročním obdobím, kdy se pozvolna prodlužují dny, jsme zásobování vyšší mírou slunečního svitu, na což přímo reaguje náš organismus. Ten sníží produkci melaninu, tedy hormonu, který se výrazně podílí na fungování vlasového folikulu, ze kterého vlasy vyrůstají,“ vysvětluje MUDr. Jiří Skalický a dodává, že v takovém případě není třeba se znepokojovat a vše by se mělo během pár týdnů opět harmonizovat a výraznější vypadávání vlasů ustat.

Padání vlasů bez ohledu na roční období

Někdy se ale stane, že nám vlasy začnou výrazněji padat bez ohledu na roční období, jakoby z ničeho nic. „Důvodů pro nadměrné padání vlasů může být celá řada. V první řadě je to stres, může to být ale i onemocnění, určitý druh užívaných léků nebo hormonální problémy, či změny, které přichází s těhotenstvím nebo v čase šestinedělí,“ upřesňuje MUDr. Skalický. Roli v nadměrném padání hrají ale i další faktory jako je extrémní zátěž vlasů v podobě pravidelného vysoušení vlasů vysokými teplotami, nešetrné barevní a odbarvování vlasů, používání kulem a žehliček na vlasy bez použití ochranného přípravku proti vysokým teplotám nebo časté mytí vlasů, jejich prodlužování i špatné stravování nebo problémy s poruchou příjmu potravy. To vše hraje významnou roli nejen v kvalitě našich vlasů, ale právě i v jejich vypadávání.

Vlasový test aneb, jsem v pohodě?

Pokud nám vlasy ve větší míře padají už delší dobu a nejsme si jisti, zda je jejich ztráta ještě v normě nebo ne, je první a nejsnazší možností provést si takzvaný vlasový test. Ten spočívá v tom, že vezmeme pevněji do ruky pramínek zhruba 30 vlasů a zatáhneme za něj. Pokud nám v ruce zůstane 15 a více vlasů jde skutečně o nadměrné vypadávání a stojí za to jej řešit. 

Nakonec, nadměrné vypadávání vlasů poznáme i sami pouhým okem. Většinou po probuzení můžeme na polštáři nacházet chomáče vlasů, stejně tak na hřebenu nebo kartáči nebo si po umytí vlasů taháme celé prameny. V takových situacích se rozhodně nevyplácí problém podceňovat, ale začít jej řešit.

Než se ale vypravíme za odborníkem, v případě vlasů většinou za dermatologem, není od věci si ještě pomoci vhodnější péči, zacházením s vlasy a výživou. A kde začít?

Omezení fénování a kulmování

Vlasům celkově nedělá příliš dobře domácí styling a úprava vlasů za pomoci extrémně vysokých teplot. Zejména jde o pravidelné fénovaní vlasů nebo jejich úpravu kulmami či žehličkami na vlasy. Pokud máme dostatek času, je ideální vlasy nechat po umytí volně proschnout. V případě, že spěcháme, je pochopitelně nezbytné použít fén, ale fénovat bychom vlasy měli alespoň ze vzdálenosti 10 cm a více, nikdy nepřikládat fén přímo na vlasy a volit spíše nižší a střední teploty. Zároveň je fénování vhodné jen v případě, že potřebujeme mít vlasy rychle suché. Obecně se totiž pravidelné fénování nedoporučuje, nejen kvůli nadměrnému vypadávání vlasů, ale i jejich celkovému zatěžování a riziku rychlejšího maštění.

V případě úpravy vlasů žehličkami nebo kulmami, kterého se nechceme vzdát, je nezbytné vlasy vždy před touto úpravou ošetřit speciálními spreji určenými pro styling vysokými teplotami. Žehličky a kulmy většinou rozehříváme na teploty 170 – 230 stupňů Celsia, které vlasům opravdu neprospívají. Nejen, že mohou zvyšovat jejich vypadávání, ale celkově je ničí, narušují jejich strukturu, pevnost a pružnost a způsobují lomivost. Pokud tedy chceme vlasy žehlit a kulmovat, nikdy bychom to neměli činit bez ochranného spreje, který je třeba na vlasech nechat uschnout, jinak řečeno, neupravovat takto ještě mokré nebo vlhké vlasy. 

Jak pecovat o vlasy

Mytí vlasů ve vlažné vodě

Vlasy bychom měli vždy mýt jen v příjemně vlažné nebo teplé vodě. Extrémně horká voda jim rovněž nedělá dobře a může podporovat jejich vyšší vypadávání a uvolňování z kořínků. To samé ale platí i pro studenou vodu, ve které se jednak nebudeme cítit komfortně, ale ani vlasům neudělá dobře.

Zaměřit se je třeba ale i na vysoušení vlasů. Nikdy totiž vlasy nesmíme příliš razantně třít a drhnout ručníkem, nebo je kroutit, tahat za ně a různě je přemalovat. Stejně tak je vhodné vlasy nemýt každý den, ale spíše jednou za 3 dny. I nadměrné mytí může mít totiž neblahý vliv na jejich vypadávání.

Depositphotos_41051371_L

Vyčesávání vlasů do pevných culíků

Vypadávání vlasů může ale způsobit i určitý typ účesů. Pokud jsou ženy zvyklé si dennodenně vlasy vyčesávat do stažených pevných culíků, vypadají sice elegantně, ale jejich vlasy jim rozhodně nepoděkují. Nejsou totiž ve své přirozené poloze a utažené culíky a jiné podobné účesy jen vytváří nadměrný tlak na vlasové kořínky. Ty pak mohou postupně vlasy uvolňovat a vypadávání je na světě. Pokud se navíc večer potýkáme se stavy, kdy nás po rozpuštění vlasů takzvaně vlasy bolí, přesněji řečeno máme nepříjemné bolesti u pokožky hlavy, jedná se o varovný signál, že je vhodnější zvolit jiný typ účesu a stahování vlasů se vyhnout. 

Výživa vlasů a vlasových kořínků

Abychom podpořili stav našich vlasů, ale i pokožky hlavy a vlasových kořínků a zamezili tak jejich padání, je třeba zvolit správnou péči. Ta nespočívá jen ve volbě kvalitních, ideálně profesionálních, vlasových šamponů, kondicionérů a masek, ale i v takzvané výživě zevnitř za pomoci vhodných doplňků stravy.

„V rámci správné péče o vlasy je vhodné klasické lokální přípravky doplnit i tou správnou vlasovou výživou. Vhodné jsou tak speciální přírodní kapsle s odpovídajícím složením, založené například na Biotinu, neboli vitamínu B7, a aminokyselině L-Menthioninu, které vnitřně pečují o stav vlasů a dodávají jim potřebné proteiny pro jejich zdraví a udržení normálního stavu, jako například Hair Booster od české značky Epiderma. Výrazně tak eliminují vypadávání vlasů, pomáhají regenerovat vlasové kořínky a pokožku hlavy a zabraňují i jejich lomivosti a předčasnému šedivění,“ vysvětluje MUDr. Jiří Skalický.

 

Správná životospráva

Živiny, vitamíny a minerály vlasy potřebují, a tak je vhodné jim je dodat i ze stravy. Ta by měla být skutečně pestrá a obsahovat přiměřené množství ovoce a zeleniny bohaté na vitamíny, ale i maso. Vhodné je kuřecí, krůtí i červená masa, která dodávají organismu ty správné proteiny. Chybět by ale neměly ani luštěniny a zdravé tuky obsažené například v mořských plodech a rybách, z nichž organismus získává další vitamíny nebo prospěšné omega-3 mastné kyseliny.

Vedle vhodné skladby jídelníčku je však neméně důležité i stravování a jeho kvalita. S vypadáváním vlasů totiž mají ve velké míře problémy zejména osoby, které vyznávají kult extrémní hubenosti a vynechávají určité skupiny pokrmů. Pokud totiž z jídelníčku vypustíme veškeré tuky, maso, mléčné produkty a sacharidy obsažené například i v bramborách nebo rýži, náš organismus se dostane do výživového deficitu a jedním z prvncích signálů budou nekvalitní vlasy, bez lesku, které se budou více lámat, mastit i vypadávat. Nehledě na to, že pokud se u dané osoby ohlásí některá z poruch příjmu potravy jako je anorexie nebo bulimie jsou vlasy a jejich vypadávání rovněž jednou z daní.